O locomotivă construită de Wiener Lokomotive în anul 1943 a dispărut din catastifele CFR * alături de aceasta au dispărut, în fizic, şi cele două locomotive cu abur staţionate în depoul CFR Iaşi * dispariţia a fost înregistrată relativ recent, după ultimul control demarat în anul 2013 * o a patra locomotivă, care figura garată la Câmpulung apare ca fiind în custodia CFR Suceava * seriile de inventar ale locomotivelor au fost schimbate premeditat, în vederea înstrăinării acestora * un fost manager al CFR, impus de Relu Fenechiu, a avut o tentativă de a vinde ilegal una dintre locomotivele cu abur de la Iaşi * situaţia acestor bunuri de patrimoniu cultural naţional rămâne incertă Locomotivele cu abur din Depoul CFR Iaşi au dispărut peste noapte. Lipsa lor fizică este dublată şi de dispariţia din scriptele CFR a unei locomotive fabricate la Viena, în anul 1943. „În Iaşi erau mai multe locomotive decât cele avansate acum de CFR. Una, care era în depou, au dat-o ei, nu ştiu unde... Noi am fost în 2005-2006 şi am fotografiat locomotivele cu aburi, dar fără o asistenţă. Ne-au dat voie să fotografiem şi am constatat care era situaţia. La acel moment aveam patru locomotive la Iaşi”, a declarat Lenuţa Chiriţă, expert atestat de Ministerul Culturii pentru bunuri culturale mobile, fostă şefă a Muzeului Ştiinţei şi Tehnicii din cadrul Complexului Muzeal Naţional „Moldova”. În anul 2013, o echipă mixtă formată din reprezentanţi ai Direcţiei de Cultură şi ai Complexului Muzeal „Moldova” efectuează un control la depoul CFR pentru a vedea care este starea de conservare a locomotivelor cu aburi, în vederea actualizării fişelor şi expertizelor, ocazie cu care constată faptul că la faţa locului se găsesc remizate doar locomotivele cu seriile 50469 şi 230098, înscrise în Patrimoniul Cultural Naţional. Totodată, în depoul CFR este găsită în staţionare şi locomotiva cu numărul de inventar nr. 1501028, care nu aparţine CNCF „CFR” SA. „În urmă cu doi ani, am fost împreună cu colegii de la Direcţia pentru Cultură pentru a constata starea locomotivelor cu abur şi a vedea câte mai sunt. Împreună cu cei de la CFR am făcut un proces verbal prin care am constatat că sunt doar două locomotive la Iaşi. A treia locomotivă au spus că nu le aparţine lor, că nu se află în inventarul CFR, cu toate că era acolo, în depou. Faţă de acestea, în evidenţele noastre mai figurează şi locomotiva de la Suceava, care se află tot în administrarea Regionalei CFR Iaşi. Exact, nu mai cunoaştem câte locomotive mai sunt în depoul CFR de la Iaşi”, a spus expertul Ministerului Culturii. Încercare eşuată şi ilegală de a vinde o locomotivă cu aburi În luna iunie a anului 2013, Complexul Muzeal Naţional Moldova face o adresă către Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA, prin care solicită transferul unei locomotive cu aburi şi a unui automotor pe două osii, care să fie expuse la viitorul Muzeu de Arhitectură Industrială de la fosta Fabrică de Ţigarete. „Locomotiva solicitată era singura într-o stare mai bună şi am fi putut să o expunem în muzeu. Răspunsul lor a fost că un astfel de transfer nu se poate face decât prin achiziţie”, a spus Lenuţa Chiriţa. Mai mult, în răspunsul Companiei, semnat de George Micu, fostul manager al CFR SA în mandatul de ministru al Transporturilor al ieşeanului Relu Fenechiu, se spune că „locomotiva cu abur menţionată (număr de circulaţie 2300986) nu se regăseşte printre locomotivele clasate cu OMC nr. 2686/31.07/2000 în categoria Tezaur. Locomotiva cu abur şi automotorul cu două osii - nr. de circulaţie 770141-0, fac parte din patrimoniul CNCF „CFR” SA, sunt nefuncţionale şi se pot transfera la Complexul Muzeal Naţional Moldova numai cu plată şi cu acordul AGA/CNCF „CFR” SA, conform Legii 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia”. Cu toate acestea, într-un răspuns remis cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, pe 28 decembrie 2015, de către Compania Naţională de Căi Ferate, se face precizarea că, „având în vedere faptul că prin OMC nr. 2686131. 07. 2000, cu modificările şi completările ulterioare, Ministerul Culturii le-a clasat în patrimoniul cultural naţional, aceste locomotive nu pot fi disponibilizate, valorificate sau casate”. Locomotive cu abur transferate fără procese verbale Premeditarea unui act menit să facă dispărute locomotivele cu aburi de la Iaşi se observă tot în anul 2013, atunci când cele două locomotive capătă numere noi de inventar. „Printr-o adresă trimisă nouă de CRR, ni se comunica faptul că o anumită locomotivă nu este de fapt clasată. Ei s-au prevalat de faptul că lipseşte o cifră din coada unui număr de inventar, or, noi când am făcut procesul verbal, am arătat că este una şi aceeaşi locomotivă cu cea pe care o aveam şi noi în evidenţe”, a spus expertul ieşean. Potrivit unei situaţii transmise către Direcţia Judeţeană pentru Cultură Iaşi, de către CFR SA, în 2013, locomotivele cu abur aflate în parcul centralizat al CFR Iaşi, inventariate în raza de activitate a Sucursalei CFR Iaşi, sunt trei la număr. Prima locomotivă cu abur, cu seria 0201202 (nr. vechi 1501120), clasificată în Patrimoniul Cultural la categoria Tezaur, care între timp este relocată în Depoul din Suceava Nord (locomotivă degradată în proporţie de 80%, cu părţi lipsă din şaşiu şi piese detaşabile lipsă) a fost construită în anul 1944 la Uzinele Henschel /Sohn din Germania. Celelalte două locomotive (seria 2300986/număr vechi-230098 şi cea cu seria 0504696/ număr vechi 50469) ambele aflate în Depoul CFR Călători Iaşi, în stare tehnică necorespunzătoare, degradate în proporţie de 70% şi care nu figurează ca fiind în Patrimoniul Cultural Naţional, au intrat scriptic în patrimoniul CFR în anul 2004, atunci când au fost transferate de la SAAF SA fără documentaţii tehnice, respectiv procese verbale de predare primire. O a patra locomotivă cu abur, care figura ca aflându-se în depoul de la Iaşi, cu nr. 1501028, nu aparţine CFR. Practic, CFR a apelat la o măsură disperată de a se sustrage de la plata oricărui prejudiciu în cazul distrugerii acestor locomotive şi a încercat să modifice grosolan adevărata situaţie a acestor bunuri de patrimoniu naţional. CFR, atentat cu premeditare la tezaurul mobil naţional Faţă de situaţia prezentată anterior, care se regăseşte înregistrată în documentele CFR, potrivit situaţiei Direcţiei de Cultură Iaşi, toate cele 4 locomotive sunt clasate în categoria „tezaur”. Astfel, cea mai veche locomotivă cu abur care trebuia să se regăsească în depoul Regionalei CFR Iaşi datează din anul 1919, fiind construită la Fabrica de locomotive Schwartzkopf. Acesteia îi urmează o locomotivă (seria 50469), construită în anul 1930 şi o altă locomotivă (seria 1501028), construită în anul 1943 de Wiener Lokomotive A.G. O a patra locomotivă, clasată în tezaurul ţării, (seria 1501120), construită în anul 1944 de Fabrica Henschel & Sohn, se află în acest moment în Depoul Câmpulung Est al Regionalei Iaşi. Din 2004 şi până în prezent, mai precis până la dispariţia lor, aceste locomotive au fost furate de piese, abandonate şi lăsate să se autodistrugă, în mod premeditat, în ciuda prevederilor Legii 182/octombrie 2000 privind protejarea patrimoniului naţional mobil, care precizează clar faptul că proprietarii, titularii altor drepturi reale sau ai dreptului de administrare, precum şi deţinătorii cu orice titlu ai bunurilor culturale mobile clasate au obligaţia de a asigura cele mai bune condiţii de păstrare, conservare şi depozitare a lor, prevenind orice degradare, deteriorare sau distrugere a acestora, să asigure securitatea acestor bunuri şi să înştiinţeze în termen de maximum 5 zile serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor în cazul constatării unui pericol iminent de distrugere sau de degradare gravă a acestor bunuri. „Ar fi fost normal să se anunţe aceste modificări. Noi avem dovada clară dată de ei că acesta este numărul de locomotive şi se regăseşte în clasare. Noi nu am mai fost să vedem de locomotive din 2013”, a spus Lenuţa Chiriţa. Ultima ironie a şefilor CFR - locomotivă cu abur în rondul din faţa gării În ce priveşte valoarea acestor locomotive, reprezentanţii în teritoriu ai Ministerului Culturii nu au putut aprecia acest lucru, iar din inventarul măsluit al CFR lipseşte o estimare. Potrivit unor estimări neoficiale, valoarea de piaţă a celor 4 locomotive dispărute din patrimoniul CFR Iaşi ar depăşi jumătate de milion de euro. „Seriile locomotivelor aflate în depoul Iaşi nu corespund cu cele aflate pe lista bunurilor mobile clasate în Patrimoniul Cultural Naţional. Ele nu au fost inventariate de noi, pentru că patrimoniul mobil a fost mai puţin vizat până acum”, a declarat Virgil Băbîi, directorul Direcţiei de Cultură Iaşi. Iaşul deţine, potrivit Comisiei Naţionale a Monumentelor, un număr de 1.019 bunuri mobile clasate în Patrimoniul Cultural Naţional, dintre care 445 în fond şi 574 în tezaur, printre care şi cele 4 locomotive cu abur. „Am înţeles că vor să expună una din aceste locomotive în faţa Gării Iaşi, cea cu număr de circulaţie 2300986, din câte am înţeles. Dacă nu s-a putut pentru muzeu, să fie măcar pentru oraş. În faţa gării este foarte potrivită, mai ales dacă va fi şi restaurată”, a spus Lenuţa Chiriţă. La nivel naţional există înregistrate un număr de 34 de locomotive cu aburi, multe dintre ele aflându-se în patrimoniul unor instituţii publice sau în proprietatea unor societăţi comerciale cu capital privat, rezultate din procesul de reorganizare a SNCFR din perioada 1997-2000.

Un produs Blogger.